Про колекцію

Колекція українських ірмолоїв ХДНБ — зібрання унікальних пам’яток музичного і книжкового мистецтва

До колекції увійшли ірмолої, ілюстровані малюнками, оздоблені пером і фарбами. Виконані на високому художньому рівні, вони є справжніми шедеврами книжкової графіки, пам’ятками культури національного значення. За історією розвитку ірмолоїв можна простежити еволюцію музичного мислення і творчих пошуків, тому оцифрована колекція є більш повним джерелом для вивчення явищ, розгляду в історичній динаміці змін та творчих здобутків, ніж дослідження окремого примірника.

У колекції представлені ірмолої, що зберігаються в рукописному фонді ХДНБ ім. В. Г. Короленка, зокрема ілюстровані, художньо прикрашені, з малюнками та оздобленням пером і фарбами. Це справжні шедеври книжкової графіки.
Ірмолої автентично відображають український церковний спів, дозволяють досліджувати еволюцію музичного мислення, історію творчих пошуків і здобутків митців.
Пам’ятні та власницькі записи на ірмолоях зберігають відомості про створення та побутування книг протягом століть.

Серед українських рукописних книг минулих століть зустрічаємо численні списки Святого Письма, твори духовних та світських письменників, філософські та наукові трактати, оригінальні й перекладні, словники, різноманітні підручники, посібники тощо.

Серед них особливе місце займають ірмолої – пам’ятки духовної, музичної та книжної культури, основні джерела з історії церковних піснеспівів. Вони також є джерелом вивчення в Україні історії нотного письма та його видів – стародавньої безлінійної знаменної («крюкової») нотації, на зміну якій прийшло нотолінійне письмо, київська квадратна нота. Завдяки цим рукописним книгам давня музика звучить й нині, усе частіше до неї звертаються сучасні дослідники та виконавці. Уперше користувачам запропоновано значну за обсягом інформацію про колекцію рукописних ірмолоїв ХДНБ у повнотекстових електронних версіях з науковим описом пам’яток. Цей оригінальний проєкт є першим в Україні (в інтернеті можна знайти лише окремі нотні пам’ятки з інших фондосховищ).

Проєкт «Українські ірмолої як складова світової / національної спадщини» орієнтований перш за все на вчених-документознавців, книгознавців і музикознавців. Однак він також становить неабиякий інтерес для широкого загалу, для тих, кого цікавить історія української рукописної книги та давньої музики.

Ю
« ... у духовній скарбниці українського народу гімнографії (канонізованому церковному одноголосому співу) належить одне з чільних місць. Протягом багатьох століть цей спів був одним з найвищих виявів емоційного пізнання Божої мудрості...»
Ю. Ясіновський
музикознавець, доктор мистецтвознавства, професор Львівської національної музичної академії ім. М. Лисенка, директор Інституту церковної музики УКУ

Ірмолой – унікальна пам’ятка церковно-співочої та духовної культури і одночасно справжній витвір рукописного книжкового мистецтва

Ірмолой (ірмологій, ірмологіон) ― церковний нотний збірник, що містить духовні піснеспіви (ірмоси та катавасії), рукописна або друкована богослужбова книга православної церкви. 

Український ірмолой є гімнографічною пам’яткою, він пов’язаний з традиціями візантійської церковної музики. Ці рукописні книги використовувалися безпосередньо у богослужіннях, а також у процесі навчання церковному співу (монодії), оскільки в них були зібрані найважливіші піснеспіви. Деякі з них відображають не лише існуюче зведення розспівів, а й типову практику їх виконання. Крім того, частина ірмолоїв містить основні піснеспіви церковного побуту і може дати уявлення про різні види і жанри богослужбового співу.

Ірмолой структурований за чотирма принципами ― літургічним, календарним, осмогласним та жанровим, ― котрі втілені в упорядкувані піснеспіви за послідовністю їх розміщення в церковних книгах: літургійний ––  в Обиході; календарний – у Стихирах, Тріоді, Обиході пісному; осмогласний – в Октоїху, Подобнах, ірмосах святкових та тріодних. Жанровому принципу відповідає або весь збірник, або окремі розділи. Є також вказівки на руський, болгарський та грецький напіви. Різновиди та склад ірмолоїв вивчаються в музичних закладах культури за курсом «Історія української музики». 

Ірмолої автентично відображують український церковний спів, еволюцію музичного мислення, історію творчих пошуків і здобутків митців, тому оцифрована колекція ХДНБ дає майбутнім дослідникам можливість для ознайомлення та подальшого вивчення цих питань.

За формою вони завжди є кодексами з усіма притаманними ним складовими. Це паперовий блок, оправлений у тверде покриття, тобто є книгою, що має палітурку з дерева, картону в матерії, паперу або, що найчастіше, у шкірі. На кришці та корінці досить часто знаходимо тиснену назву, наприклад, «Ирмологіонъ».

Оскільки за репертуаром український ірмолой є переважно святковим, це знаходить безпосереднє відображення в художньому оздобленні блока і оправи, нотне письмо доповнюють ілюстрації. Варто відзначити майстерність переписувачів та оформлювачів співочих книг. Рукописні ірмолої прикрашають вишукана графіка нотних знаків, досконалі малюнки, заставки, ініціали, орнаментальні композиції. Найчастіше переписувач книги є не тільки слухачем, але й має виконавський досвід, що знаходить своє відображення у розташуванні елементів оформлення. Усе це становить певний інтерес для фахівців-дослідників.

819087 Ирмолой нотолінійний
819087 Ірмолой нотолінійний (без титулу). Рукописна книга. Ілєв. [До 1728].